Tv-reklamen i Sverige – Reklamfria kanaler vs Reklamfinansierade
Vissa kanaler har reklam för att finansiera sin existens helt enkelt. En del blir väldigt upprörda när det visas reklamavbrott i vissa sammanhang. Hur är det? Ska reklamen vara kvar eller inte och varför finns den där? Alla ser den nästan dagligen men inte många vet varför den finns där.
Sverige Television – Reklamfria kanaler
SVT1 och 2 tillsammans med deras andra kanalutbud innehåller ingen reklam eftersom dessa tillhör Public Service och ska vara neutrala på så sätt. Även Sveriges Radio är reklamfri. Du som lyssnar på radio har kanske hört när någon råkar göra reklam för något varumärke så måste man säga ”att det finns även andra bra varumärken i Sverige”. Sveriges Television och Sveriges Radio finansieras av en obligatorisk avgift, en TV- och Radiolicens. Där gör man inga reklamavbrott mitt i sändningarna eller överhuvudtaget. Det är möjligt att vid sportevenemang, då kan det finnas vissa delar av reklaminslag som syns i rutan men inte annars.
TV4 – Reklamavbrott 3-4 gånger per timme
TV4 har fått stor uppmärksamhet när det har sänds sportevenemang eller filmer på deras kanal. På senare tid har man börjat att visa relaterade reklaminslag under sporthändelser. Det var under en fotbollsmatch för inte så länge sedan som ett reklaminslag med spel sändes under pågående match. Mitt under matchen så rullade man ut en reklam nätcasinot LeoVegas. De som tittade på matchen missade viktiga minuter.
TV4 är en reklamfinansierad kanal som är beroende av dessa intäkter för att överleva. Men bara för det så får man inte visa för mycket reklam i rutan. TV4 som är baserade i Sverige och levererar sitt innehåll via det svenska mark- och digitalnätet måste följa svensk lag. Svenska radio- och tv-lagen reglerar antalet minuter per timme. TV4 har rätt att visa 12 minuter reklam per timme på sin kanal och det måste man följa. Det utgör ungefär 20 % reklamtid. Kanalen får inte heller sända reklam före, under och efter ett barnprogram. Direktreklam till barn är ej tillåtet i Sverige enligt lag.
Enligt uppgifter så ska TV4 följa reglerna men ibland så gör man det på fel sätt, särskilt under direktsända sportevenemang då tittarna vill se vad som händer. Man får alltså sända 12 minuter reklam men när den ska sändas är av vikt under livesändningar. Normalt bryter man 3-4 gånger under en sändning, man delar alltså upp dessa 12 minuter på en hel timme. Är reklamavbrottet inplanerat till en viss tid så bryter man på det klockslaget, och ibland kan detta avbrott hamna i en kritisk situation vid ett sportevenemang.
Andra kanaler sänder barnreklam, varför får de göra det?
Direktreklam till barn är förbjudet i Sverige men vissa kanaler som barn har tillgång till kan ändå sända reklam. Varför är det så?
Svaret är att kanalerna sänder från utlandet där det är tillåtet med reklam för minderåriga. Då kringgår man de svenska lagarna. Kanalerna har svenska ägare och spelar upp svenska barnprogram men kan ändå visa reklam för att sändningarna skickas från utlandet till Sverige via satellit.